søndag 25. august 2013

Mi helg

Med strålende værmeldinger både med hensyn til sol og vind, så var det bare å kaste loss rett etter jobb fredag.
Alle båtene vi har hatt, har jeg seilt alene. Men, det har gått litt trått med Natale... Derfor var avtalen denne helga at det var jeg som skulle legge fra og til kai hele helga - så det så!
Akkurat når vi la ut fra Drange, så startet det å regne - det varte heldigvis ikke så lenge og vi fikk en fin seiltur mot Kolbeinshavn.
Når vi var kommet nesten helt frem, takket vinden for seg og det ble motortur resten. Vel inne ble det litt misforståelser om hvor vi skulle ligge og fenderene havnet på "feil" side - men jeg tok en ekstra runde rundt på vågen og la til i forhold til hvordan fenderene var festet. Det gikk bra det også.
 Vi spiste taco til middag, før Zelante fikk seg en liten luftetur.
De lå flere andre båter der og de hadde vært så lure å ha med krabbeteiner og når vi var klare til å legge for kai - satt de på kaia og kokte krabbe... Jeg var SÅ misunnelig, vi må nok ha oss ei teine ombord i båten vi også. Planen var å gå til Brandasund, men vinden hadde ikke lest på YR så vi fikk den rett i mot. Etter ei lita stund fant vi ut at vi i stedet skulle snu og gå til Fedje.
Når vi kom litt lenger nord løyet vinden kraftig og farten ble litt "såder", vi ombestemte oss derfor enda en gang og endte opp med å gå til Tælavåg.
Tælavåg er et lite bygdesamfunn sør på Sotra, godt skjul bak bergene for å få ly for vinden som kommer rett fra storhavet. Her var det ei stille og rolig gjestehavn med bare en båt til på besøk.
Denne gangen "landet vi på første forsøk". Ivar brukte ettermiddagen på å vaske båten - mens Zelante og jeg sov i sola, bare avbrutt når jeg måtte snu båten slik at han kom til på andre sida fra flytebryggen. Om kvelden gikk han og Zelante tur, mens jeg lagde middag. Best å nytte sjansen til å grille når sola er fremme :). Kvelden ble avsluttet med at jeg forpestet båten når jeg klarte å sette fyr på håret mitt.... Det ble raskt slukket og det gikk bra. Men lukta var grusom og frisyren er blitt litt interessant....
Før vi gikk fra Tælavåg støvsugde vi, vasket bad og polerte overbygget. Når er Natale så ren og fin atte.... Vi hadde en fin seiltur hjem til Drange, med en liten avstikker innom Glesvær for å se på restene etter periferi festivalen.
Vel hjemme bakket jeg Natale inn i båsen for første gang. Også her måtte det to forsøk til (bommet litt på svingen) men, øvelse gjør mester :)
På seilturen i ferien i sommer begynte Zelante med noe som ho ikke har gjort før. Dersom bare jeg, eller bare Ivar går tur med henne - så går ho til ho har gjort det ho må. Når ho er ferdig med det, "stempler" ho beina i bakken, står helt stiv og niglor på oss helt til vi gir etter og snur og går tilbake til båten. Da er ho hoppende glad og løper avgårde.... Dersom vi er med begge to når vi går tur, så går ho og går så lenge vi gidder å gå... Det virker nesten som at ho mener at når vi har fri og ferie så skal hele familien være samlet hele tiden.