mandag 18. juli 2016

Bud - Håholmen

Siden vi lå på utsiden av en annen båt, bestemte vi oss for å starte tidlig i dag. Først gikk vi en tur med Zelante, så klargjorde vi båten. Det var kommet mange båter siden vi kom inn, og hele veien lå det to eller tre båter utenpå hverandre. Alt var ganske uoversiktlig - iallefall nede ved sjøen... Jeg startet motoren og stod til rors, alle tau var løsnet og jeg gav forsiktig gass forrover. Plutselig ropte Ivar at jeg måtte bakke, da var det ei dame som hadde satt ut kajakken sin midt inne mellom alle båtene og ho kom ut rett forran baugen vår. Jeg hadde ingen mulighet til å se henne, heldigvis stod Ivar fremme og holdt på å samle sammen tauet, viss ikke hadde jeg kjørt rett på henne. Det var skikkelig skummelt. Så, til alle padlere som skulle lese dette vil jeg be dere å tenke dere om hvor dere setter ut kajakken for å padle, det er ingen som klarer å se i vinkel..... Husk at det er ganske store blindsoner forran på en båt når en kommer så langt ned mot vannet som padlerne gjør.Jeg fikk bakket og stoppet i tide alt gikk bra, men tror dama ble like skremt som vi. Ho padlet iallefall inn til kaien igjen og lå der når vi gikk ut.
Etter tips fra lokalkjente valgte vi å gå indre leia oppover mot Hustadvika. Vi snodde oss oppover mellom fyr, staker, varder og holmer og opp på utsida av Atlanterhavsveien. Rart at en så lite veistubb er blitt så kjent. Det har vært skikkelig grunt mesteparten av turen, tror snittdybden i dag har vært på rundt ti meter. Det har vært vindstille i dag, så i dag var motoren god å ha.
Vi gikk videre til Håholmen, der vi heldigvis var tidlig ute og fikk oss en fin plass ved flytebrygga. Det er skikkelig grunt her inne, vi har knappe 20 cm å gå på når det er lavvann... Etterhvert har det kommet flere båter, ikke alle hadde like god kontroll og en båt gikk rett inn i vår. Det ble noen småstriper i gelcoaten i bauen, men ikke noe mer enn Ivar kan klare å fikse. Den andre båtføreren kom og beklaget og gjorde greit opp for seg.
Det har vært den første strålende soldagen i dag og etter at vi kom frem har jeg kunnet ha på meg shorts! Tenk det, shorts og t-skjorte for første gang denne ferien.....
Nå har vi vært og spist god trerettersmiddag, vi var de eneste som satt ute og koste oss i finværet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar