tirsdag 3. mai 2016

Nytt år nye muligheter

Sommeren og høsten 2015 på vestlandet var rett og slett ikke mye å skryte av og det endte rett og slett med at vi ikke brukte båten noe mer - det var for vått og kaldt. Seilene ble tatt ned og presenningen lagt på Natale. I April ble været såpass at vi fikk tatt av presenningen igjen og heist seilene.
For å hindre måkene å sitte på salingshornene, så festet jeg gøtt fra salingshorn til vant. Vindmålerinstrumentet hadde sluttet å virke, der fikk vi umiddelbart ny tilsendt fra importør. Måkene hadde som vanlig tatt livet av Vindexen - det var bare å montere ny....
Den nye selen min er helt fantastisk, når jeg er oppe i masta nå har jeg full kontroll på alt. Jeg har en krok som jeg fester i vantene når jeg gjør en jobb ute på siden. Utrolig greit og lettvint!
Vår første tur i år hadde vi fra 30.04.16 til 01.05.16, vi hadde egentlig tenkt å dra ut fredag 29.04, men helikopterulykken virket på en måte så nærme og den gjorde et sterkt inntrykk på oss. Derfor valgte vi å avvente en dag. Lørdag morgen var vi klare, vi stod opp tidlig og la fra kai kl ti. Først gikk vi til Hjellestad, vi hadde flott seilvind. Jeg stod til rors og tok Natale til kai. På Hjellestad fylte vi diesel, vann og vi fikk handlet. Når vi var klare tok jeg Natale fra kaien igjen og vi satte baugen sørover. (Jeg hardtrener for jeg og Zelante skal kanskje ta båten på en ukes tur alene til sommeren - om jeg tørr....) På fjorden drakk vi kaffi og spiste boller før vi heiste seilene.
Det merkes at det er kaldt på sjøen enda og etter noen timer begynte det å bli hustrete og kaldt og vi bestemte oss for å gå til nærmeste havn som da var Storebø. Jeg har ikke vært på Storebø siden jeg var der på seilkurs for mange år siden. Selve havna er fin, og det ser ut til at det pågår mye arbeid i området for å gjøre det enda bedre. Ulempen er dybden, når vi stikker 2,4 m under overflaten så var det ikke så mange plasser vi kan legge oss på. Denne gangen var vi alene i havna og det var ingen problem. Men, det er nok ikke havna for oss når det er mye båter der. Evt må vi ligge ved kaien, der var det dypere.

På Storebø var det mulig å bunkre diesel. Vann var det ikke, men det er mulig at det var fordi det er for tidlig i sesongen enda.

Varmen i båten var god å ha og vi koste oss skikkelig om kvelden. God middag både på oss og Zelante. Vi har gode silkedyner, så vi frøs heller ikke om natten - men det gjorde Zelante! (Ho ble nok klippet kort litt for tidlig i år...) Den som måtte slippe opp i senga og under dyna var gullet mitt. Ho storkoste seg og det var bare så vidt at snuten stakk frem så ho fikk puste. Tenker ho kommer til å "fryse" mange helger fremover kjenner jeg henne rett....

Søndagen måtte vi sette baugen hjemover, liten kuling fra sør gav oss god seilvind - vi merker at båten er grodd og gleder oss til det blir vår tur til å få den på land!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar