tirsdag 10. mai 2016

Møkster

Helgen 6-8 Mai tok vi oss en tur til Møkster. Fredagen var det helt totalt blikk stille når vi la ut og dermed ble turen rett og slett en begivenhetsløs motorbåttur. Vi var fremme på Møkster i syvtiden, båten er så grodd at den går med skilpaddefart (det skal bli godt når det er vår tur å ta den på land). Det var akkurat plass til oss også i den østre vågen så vi la oss til der. Havna var god med god dybde og det var enkel og grei innseiling. Vi lå ved flytebrygge og hadde tilgang til strøm. Grunnet begrenset tilgang til vann på Øyen stod det skilt der de ba båtfolket om å ikke bruke vann unødig - som feks til å vaske båten. Vel fortøyd gikk vi oss en koselig tur med Zelante før vi lagde middag. Vi fikk sett at det var en utrolig flott plass vi hadde landet på! Ikke minst ble vi hyggelig i mottatt, alle vi møtte smilte og hilste blidt på oss - kjempekoselig. Øya var full i sauer, men at vi hadde hund med bekymret ingen så lenge ho gikk i band. I stedet kommenterte de at det var en fin hund (og hjertet mitt smeltet....).

Lørdagen opprant med et nydelig vær og vi bestemte oss for å bli liggende og utforsøke øya. Først var det en tur innom butikken og handle det som vi manglet, samt å få vekslet penger så vi kunne betale for båtplassen. Litt senere på dagen gikk vi oss en lang tur langs turstien, over fascinerende berg  med utrolige formasjoner og mønstre.

For ikke å snakke om lyset - det er noe eget med lyset ytterst ute ved havet...
Marstein fyr kunne vi se i flere eksemplarer - takket være luftspeilinger, ikke lett å se på bildet kanskje men de som er kjent i området vil se at det er litt mange øyer der....
Vi fant ei flott jettegryte (ser dere hullet som går inn til neste jettegryte?) og vi fikk oss en topptur til øyas høyeste punkt (30 moh). Etter nesten to timer på tur var det tilbake til Natale for å ta årets første grilling! Grillmat smaker ekstra godt ombord på Natale! Zelante var ganske trøtt etter turen, men ikke så trøtt at ho ikke orket å si fra til Ivar om at nå hadde han spist nok og resten ville hun ha ;)
Søndagen var det like flott vær - men nå blåste det litt. På morgenturen traff Zelante en Lagottosjarmør. Jeg tror hun ble forelsket, ho ble i allefall så spretten og leken som hun ikke har vørt på mange år. Det var ingen som trodde at ho snart blir ni....
Når vi var klare til å gå hadde vi 14 knop rett inn mot kaien. Vi gjorde oss klare for å ta ut båten vha en spring, akkurat når alt var på plass løyet vinden og det var bare å bakke rett ut - typisk....  Når vi kom ut fra havnen fikk vi fort 20 knop østlig vind og det var bare å heise seil og kose seg på turen hjem. Vi gikk øst om Møkster og nordvest slik at vi seilte ut til Marstein. Fra Marstein var det bare rett hjem - dvs vi måtte krysse litt da....
Alt i alt har det vært ei flott helg, ei helg av den typen helger som gjør at vi forstår hvorfor vi har båt...