onsdag 15. juni 2016

Små fixing

I utgangspunktet hadde vi tenkt å gå til byn og legge oss i Vågen helga 10-12 juni, tror vi må ha vært de eneste i hele Norge som ikke har fått med oss at det var Hansadagene... Båttur til Vågen var vel ikke helt anbefalt denne helga. Dermed endte det med at vi bestemte oss for å bli hjemme for å fixe endel småting som vi lenge har tenkt på.

Techimpex komfyren min ble byttet ut med Eno Gascogne, 2 bluss. Det er samme som jeg hadde i Le Soleil.
Helt siden vi fikk Natale, har vi reagert på hvor liten doen har vært - skulle tro den var tilpasset barn... Det er litt rart, for så små er nå virkelig ikke tyskerne! Vi har lenge snakket om å sette inn en ny, men det har bare blitt med praten - helt til nå. Denne helga fikk vi byttet do. Når en ser de ved siden av hverandre er det helt utrolig at det bare er 6,5 cm i diameter som er forskjell på de. Nå blir livet lettere også på do!
VHF antennen har krakelert og det har trukket vann inn i kabelen og ned til splitteren. Vi oppdagde det først ved å se at det var vann i splitteren, etterpå så jeg at antenna var ødelagt. Når vi avisolerte antennekabelen, var den skikkelig våt. Det har lagt ny kabel og antenne klar i båten ganske lenge. Bristet / brukket ribbein har imidlertid gjort at mastejobben måtte utsettes. Nå er jeg endelig så bra at en tur i masta gikk fint. Jeg er skikkelig stolt av meg selv etter at jeg har klart å bytte både antenne og kabel mens jeg hang 20 m over bakken. Det som var det vanskeligste var å skru løs den gamle, men etter å ha fått heist ei skikkelig tang opp til meg i masta - så gikk det også bra. Jeg merker at jeg har bruk for ei god verktøveske som jeg kan ha over skulderen når jeg er der oppe. Ei som det er lett å ha på fanget og som det er lett å knytte fast verktøyet i, slik at det ikke faller helt ned på dekk om jeg skulle glippe....
Måtte jo ta en mastaselfie også :)

2 kommentarer:

  1. Går det ann å sy en slik veske ? Ha lange snorer med cabinkroker i som er festet til veska. Det må vi se på.

    SvarSlett