mandag 27. juni 2016

Litla Kalsøya

Så var det endelig tid for en liten helgetur igjen. Denne gangen ble den liten fordi Zelante hadde vondt i magen og diarè, derfor var det lite fristende både for henne og oss å legge ut på tur fredag etter jobb (det var liksom nok å måtte starte helgen med husvask....). Lørdagen våknet vi til skikkelig havskodde, den var så tykk at de til og med advarte om skodde på Fanafjellet..... Vi trodde egentlig ikke at det skulle bli noen tur, men utpå ettermiddagen lysnet det til og ble skikkelig fint. Da var det bare å hive seg i båten og avgårde.
 Det var ikke noe vind å snakke om og den som var kom rett i mot så det ble en ren motortur, vi gikk først til Bekkjarvik for å bunkre vann og diesel. Dieselen var billig og vannet var godt så vi fikk fylt opp begge tankene. Vi hadde delvis snakket om å bli i Bekkjarvik, men der var det full og båtene lå utenpå hverandre. Det synes ikke vi er noen stas, spesielt ikke når vi har hund. Vi endte med å gå til Litla Kalsøya - ytterst i Austevoll ei lita bilfri øy med bare 26 faste innbyggere. Men ganske mange hyttefolk. Det var flotte stier (veier?) over alt, de ble nok mest brukt av sauene, turgåerne og traktorene - i nevnte rekkefølge...

Utrolig nok var vi den eneste gjestebåten der, så her var det ingen problem å finne plass. Ytterst på flytebrygga var det 4 m dypt, så det var mer enn nok for oss også.
Øya var på mange måter veldig lik Møkster, men det virker som at bebyggelsen er tettere på Litla Kalsøya - selv om det er færre folk. De har egen butikk som ser helt ny ut, det var til og med en slags kaffe her. Prinsippet for Kaffeèn var helt likt bærutsalgene i Hardanger, et fat med sveler (dekket med lokk), ei kanne med kaffi og noe å putte pengene oppi. Kjempekoselig.
Det ser ut til at folkene her lever av fiske og sau. Tror jeg aldri har sett så mange teiner og store krabbekokere noen plass før. Bare synd at de ikke hadde noen ferske når vi kom dit.... Sauene var skikkelig kule med svære horn. Jeg vet ikke helt hva gjerdene var til for, det var sauer over alt. De syntes det var skikkelig spennende å se en Portugisisk Vannhund, kanskje det var første gang?
Jeg fikk prøvd nye komfyren min om når jeg skulle lage mat om kvelden, er veldig godt fornøyd!

En ting er sikkert på Vestlandet, når de melder regn - så stemmer det. Yr fortalte om regn fra kl seks søndag morgen, og det stemte... Turen hjem ble sur og våt og atter med lite vind så det ble en ren motortur denne helga. Men, det er greit å få testet motoren litt også.
Nå er det bare dager til Zelante og jeg skal legge ut på tur alene, vi får med oss ei venninne i starten og skal ha ei skikkelig koselig jentehelg. Må innrømme at jeg gruegleder meg litt, det blir første gang jeg har tatt båten så langt alene... VHF sertifikatet er i boks, så da har jeg i det minste lov til å bruke den.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar