torsdag 16. juli 2015

Aurlandsfjorden i Sognefjorden

Natta i Gudvangen ble vesentlig roligere enn vi forventet. Det endte med at vi sov både vel og lenge. Vi våknet til ei skikkelig regnsur, men den tok slutt mens Zelante og jeg var på morgenturen. Utover fjorden var det grått og kaldt, naturen av like fin som i går  - men vi tror jo at det hadde vært enda finere om vi hadde hatt sol.....
Det har vært lite vind og dermed lite seiling på oss og av den grunn har vi brukt en god del diesel. I Gudvangen var det ingen bunkring. I havneguiden stod det at vi skulle kunne bunkre i Aurland, derfor tok vi en snartur innom Aurland på veien til Flåm. Det var til ingen nytte for det var ikke bunkring der heller.... En av de tingene som har overrasket oss mest på turen inn over Sognefjorden er hvor vanskelig det har vært å finne plasser å bunkre, her må en tenke langsiktig når det gjelder drivstoff!
Vi gikk forbi mange plasser der det er utrolig at folk har bosatt seg. Steigen (der Vamp hadde konsert) er en av de. Vi passerte også Undredal som har Norges minste stavkirke, det var bare så vidt vi såg spiret...

Inn over Aurlandsfjorden mot Flåm hadde vi en First fremfor oss, når vi kom frem til flytebrygga tok han den siste plassen som var ledig på innsida av den og vi la til på utsida. Akkurat når vi hadde lagt til, kom det en dagturistbåt og lagde skikkelige bølger. Virkelig skikkelige bølger! Ivar hadde akkurat hoppet på land for å fortøye mens Zelante og jeg forsøkte å stå så godt ombord som vi bare kunne. Firsten fikk skikkelig "ristet på seg" og rekka slo i brygga så det smalt. De fikk noen gode merker i sida på båten. Det ser ganske dramatisk ut når en seilbåt ved brygga har nesten 45 graders vinkel.....Fremfor Firsten lå den en Hanse fra før, etter lydene som kom fra den så tror vi at eierne får seg en stor oppryddingsjobb når de kommer tilbake.
Vi var heldige og fikk ikke noen skade på vår båt. Nå har vi fortøyd godt med alt vi har av både tau, fendere og kulefendere også håper vi at båtføreren av den gjeldende båten har lært og tar mer hensyn neste gang han kommer inn.
Det er ingen bunkring for fritidsbåter i Flåm heller, mannen begynte å se for seg de lange armene han kom til å få når han skulle bære diesel fra bensinstasjonen til brygga i Aurland. Men, vi var så heldige å se at noen av turistbåtene fikk diesel fra en bil. Vi gikk bort til sjåføren av bilen og spurte om han hadde litt til overs. Det hadde han og vi fikk fylt tanken! Servicen er upåklagelig!
Flåm er for turister, det er det ingen tvil om. På restauranten på hotellet og på butikkene snakker ikke betjeningen norsk... Det er litt skuffende og rart å måtte snakke engelsk når en er på ferie i Norge.... Plassen er fin, det er det ingen tvil om - selv om vi er sikre på at den er enda finere om sola skinner.

I dag har det vært den varmeste dagen så langt i ferien, vi har hatt hele 15 grader C......